sunnuntai 4. tammikuuta 2015

Intersand Odourlock

Kerroin aikaisemmin, että olin ostanut nyt kokeiluun ikisuosikkini Extreme Classicin valmistajan luotsaaman toisenlaisen hiekan. Nyt olen käyttänyt hiekan loppuun ja voin kertoa oman mielipiteeni hiekasta.


Hiekka oli tosiaan raekooltaan Extreme Classicin ja muidenkin mikrohiekkojen luokkaa. Odourlock teki todella tiiviin paakun, joka pysyi hyvin kasassa. Hiekka myös piti hajut hyvin poissa. Tuo 12 kg hiekkaa myös riitti yhtä pitkäksi aikaa kuin Extreme Classicin 15 kg hiekka ja kilohinnaltaan Odourlock on Extreme Classiciin verrattuna parikymmentä senttiä kalliimpaa. Mun mielestä tämä hiekka oli oikein hyvä kaikin puolin! Voin suositella tätä hiekkaa sellaiselle, joka haluaa täysin pölyämätöntä ja hajusteetonta laatuhiekkaa, joka paakkuuntuu hyvin tiiviisti ja nopeasti. Tää hiekka on varmasti hyvä monikissatalouksiin, joissa on enemmän kuin muutama kissa. 

Mä ite ostin nyt kuitenkin EC:n laventelintuoksuista hiekkaa 30 kg, koska mä ite tykkään tuoksuhiekoista (en kuitenkaan liian vahvoista), eikä kissojakaan häiritse hiekan tuoksu. Mutta mä kyllä varmastikin ostan tätä EC:n kaveriksi aina välillä! Oon kyllä myös miettinyt jos kokeilisin Cat's Bestin Öko Plus hiekkaa. Olen kuullut sen olevan tehokas ja ennen kaikkea ekologisempi vaihtoehto (hiekan voi kompostoida) perus savihiekkoihin verrattuna, jotka sijoitetaan kaatopaikkajätteeseen. Mutta katsotaan mitä tapahtuu!

6 kommenttia:

  1. ...tai jos oikein hurjaksi haluaa heittäytyä, voi joskus kokeilla pellettiä. :D Mikä kellekin paras vaihtoehto ja silleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu kyllä! Meikä taitaa kyllä alkaa tutkiskelemaan noita ekologisempia hiekkavaihtoehtoja. :)

      Poista
  2. Tota voiski kokeilla ökö plussan tilalle... Ökö kun tuppaa pölisemään niin paljon, että aivastellaan välillä molemmat minä ja kissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nonni, no mutta tuossa Odourlockissa ei ainakaan ole ongelmaa pölyn kanssa! Se ei pölissyt _yhtään_! :)

      Poista
  3. Mä käytän puupohjasia hiekkoja siksi, että mun maailmankuvaan ei vain mahdu, että hiekka kuljetetaan pohjoisamerikasta pitkän matkan takaa (aikalailla kaikki bentoniittihiekka, eli tuo harmaa perinteinen kissanhiekka) , sitten kissa pissaa siihen ja likaantunut hiekka laitetaan suljetussa muovipussissa kaatopaikalle. Ei mikään ihan pieni hiilijalanjälki tämmöisellä käytöllä.
    Puupohjaisen hiekan voi laittaa polttokelpoiseenjätteeseen, ja sitä valmistetaankin lähempänä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä Meri, naulan kantaan! Mä tein viime vuonna tutkimusta tekstiilijätteestä ja jätteestä yleisesti, missä yks suuri johtopäätös oli että hajoamattoman kaatopaikkasijotuksen täytyy alkaa vähentyä koska sillä on niin suuret ekologiset haittavaikutukset. Se mitä mä oon tosta savipohjaisesta kissanhiekasta pohtinut, että sekin tietyllä tavalla on "luonnollinen" ja oon pohtinut että josko sitä voisi loppusijoittaa todellisuudessa jonnekin muualle kuin hajoamattomassa muovipussissa kaatopaikalle lintujen revittäväksi. Hiekka kuitenkin on luonnon savesta (bentoniitista) valmistettu. En tiedä. Ja matkakustannukset - totta jälleen. Kaikkein paras vaihtoehto olisi suosia kotimaista, jonka saa läheltä. Ainut ongelma kotimaisessa vaan monesti on ollut heikko laatu (ainakin teollisissa ruoissa), mutta hiekkoja en ole tutkaillut. Mut puupohjasista hiekoista en voi sanoo muutakun että taidan kyllä lähteä kokeilemaan! :) hyvä kommentti Meri!

      Poista